czwartek, 10 lipca 2008

Koszyk

Mechanizm działania koszyka w sklepach internetowych i jego funkcjonalność, sposób nawigacji i przejścia do procesu realizacji zamówienia.


Są trzy najczęstsze mechanizmy działania dodawania produktu do koszyka.
  1. Strona koszyka - strona, na którą zostajemy przeniesieniu po wciśnięciu przycisku "dodaj do koszyka". Jest to strona z podsumowaniem zamówienia na której możemy zmienić ilość szt. wybranego produktu, bądź usunąć produkt z koszyka. Przy tym rozwiązaniu pamiętajmy o opcji kontynuuj zakupy, która pozwala na powrót do dalszych zakupów. Poniżej screen ze sklepu intymna.pl. Jest to rozwiązanie dobre raczej dla sklepów w których zamówienia z reguły są składane na 1 szt. produktu - czyli produktach drogich i grubszych sprzętach agd rtv. W przypadku sklepów gdzie w zamówieniu z reguły jest po kilka produktów to rozwiązanie może się okazać dla klienta nieco męczące z uwagi na ciągłe otwieranie się strony koszyka po dodaniu każdego pojedynczego produktu. Problem powstaje przy produktach komplementarnych np. bielizna. Taki zły przykład mamy własnie w intymnie.com.
    Dodanie do koszyka stanika powoduje przejście na stronę koszyka - tylko że w tym przypadku tracimy możliwość dokupienia fig. Intymnie.com co prawda ma pod koszykiem kontynuuj zakupy jednak przenosi ono na stronę kategorii i figi musimy poszukać od nowa. Co prawda wciśnięcie wstecz pomoże jednak prawidłowa konstrukcja nawigacji nie może polegać na tym że użytkownik się domyśli co ma wcisnąć.
    Bardziej spostrzegawczy może zauważą na samym dole strony moduł klienci kupili również i tam może znaleźć sie komplet jednak nazwa moduły nie zachęca do szukania tam fig od tego kompletu.
  2. Stały moduł koszyka w lewym panelu - na samej górze. Również dosyć popularne rozwiązanie. wykorzystywane np. przez sklep agito.pl We wspomnianym sklepie moduł pojawia sie na stronach głownej, kategorii i stronach produktu zawsze w tym samym miejscu nawet jeśli koszyk jest pusty. Dodany produkt pojawia się najpierw w tym module. Aby przejść do strony koszyka należy wcisnąć zobacz koszyk.
  3. Strona pośrednia z dodatkowymi ofertami - rozwiązanie używane przez Merlin.pl
    Oprócz modułu koszyka w lewym panelu dodanie do koszyka powoduje przejście na stronę z ofertami dodatkowymi np. bestselerami. Rozwiązanie napewno ciekawe gdyż zachęca do nabycia kolejnego produktu i bardzo dobre w przypadku merlina gdzie listy bestselerów kształtują popyt na produkty.
  4. Rozwijany koszyk w technologi javascript - rozwiązanie stosowane w empik.com.
    Dodanie do koszyka powoduje rozwiniecie modułu koszyka. Wadą tego rozwiązania jest to że nie możemy pokazać dodatkowych oferta. Po za tym nie jest to jeszcze poplarne rozwiązanie w Polskich sklepach internetowych, wiec użytkownicy nie są jeszcze do samoistnie zwijającego się i rozwijającego koszyka przyzwyaczajeni. Ale na pewno lepiej się sprawdzi przy sprzedaży bielizny gdzie zależy nam aby użytkownik został na stronie kompletu. Zastanawiam sie też jak sprawdza sie to rozwiązanie w Safarii czyli przeglądarce internetowej wykorzystywanej w komórkach.


Brak komentarzy: